Возрастная категория 6+
Исполнители:
Татьяна Сержан (сопрано)
Юлия Маточкина (меццо-сопрано)
Отар Джорджикия (тенор)
Ильдар Абдразаков (бас)
Хор и Симфонический оркестр Мариинского театра
Главный хормейстер – Андрей Петренко
Дирижер – Валерий Гергиев
В программе:
Джузеппе Верди
Реквием
Концерт пройдет с применением акустической раковины
***
Реквием Верди – единственное крупное сочинение итальянского мастера музыкальной драмы, созданное не в оперном жанре, – вошел в историю музыки как самое театральное воплощение традиционной церковной заупокойной службы. На рубеже 1860–70-х годов Верди пережил потерю целого ряда дорогих ему людей: в 1867 году умер его отец, год спустя – Джоаккино Россини. Непосредственным же поводом для создания Реквиема стала кончина писателя Алессандро Мандзони, чью личность и творчество Верди высоко ценил. «Я глубоко опечален смертью нашего Великого Человека! – писал композитор. – Я приеду посетить его могилу с тем, чтобы предложить нечто, дабы почтить его память». Этим грандиозным памятником стала заупокойная месса, впервые исполненная в годовщину смерти Мандзони 22 мая 1874 года в миланской церкви святого Марка под управлением самого автора. Через несколько дней Реквием был повторен с огромным успехом в театре «Ла Скала», а затем – в Париже, Вене, Петербурге и других городах.
Традиционную структуру католической службы Верди насытил чисто романтической экспрессией. По стилю Реквием примыкает к «Аиде», над которой композитор работал в эти же годы. Родственный круг музыкальных образов, отличающихся подчеркнуто яркой и выпуклой обрисовкой, музыкально-театральные формы (ариозо, дуэты, трио, квартеты) сообщают сочинению черты оперной выразительности. Благодаря этому Реквием занял прочное место в репертуаре театральных и концертных залов.
Верди разделил канонический текст на семь частей.№ 1 Requiem aeternam (Вечный покой) выполняет роль пролога. Хор вполголоса произносит слова молитвы. Горестные вздохи перерастают в кроткую, просветленную мелодию. Ее проникновенному звучанию контрастирует мужественный, энергичный эпизод Te decet hymnus (Тебе подобает песнь). Kyrie eleison (Господи помилуй) начинается широкой свободной фразой тенора, к которому постепенно присоединяются другие солисты и хор. Спокойное, умиротворенное заключение номера особенно подчеркивает трагический характер следующей части.
№ 2 Dies irae (День гнева) – главный, наиболее конфликтный и широко разработанный номер в Реквиеме. Мрачная поэзия средневекового гимна вдохновила Верди на создание эффектной живописной картины Страшного суда. Основная тема этого номера будет неоднократно возвращаться на протяжении сочинения, выполняя функцию своеобразного memento mori. Составляющие эту часть эпизоды более всего напоминают оперные сцены. Эпизод Tuba mirum (Дивный глас трубы) открывается грозными фанфарами восьми труб (четыре из которых звучат за сценой). В момент наивысшего напряжения вступает сурово-величественная фраза хора, которая обрывается резко и неожиданно, сменяясь приглушенным, замирающим соло баса в ритме похоронного марша.
В последующих номерах на первый план выходят солисты, создавая галерею человеческих образов, по-разному реагирующих на жизненные испытания. Заключительный эпизод – квартет с хором Lacrymosa dies illa (День слез) – один из самых проникновенных в музыке Верди. В трех последующих частях господствуют светлые настроения.№ 3 Offertorio (Приношение даров) представляет собой декоративно созерцательный квартет солистов.№ 4 Sanctus (Свят) – мастерски построенная полифоническая пьеса, воспевающая пафос созидания.№ 5 Agnus Dei (Агнец Божий) – сдержанный, отрешенный дуэт женских голосов, вариации в старинном стиле на необычную тему в духе средневекового церковного песнопения. В сравнительно небольшом№ 6 Lux aeterna (Вечный свет), построенном на контрасте света и тьмы, постепенно возвращаются настроения первой части.№ 7 Libera me (Освободи меня, Господи) – грандиозный по своим масштабам эпилог Реквиема. Он открывается страстным, выразительным речитативом сопрано; затем проходят основные темы Dies irae и Requiem aeternam. Однако Верди не заканчивает свое сочинение традиционной молитвой о вечном покое. Реквием завершается монументальной фугой с темой героического, волевого характера, которая звучит как гимн мужеству, силе человеческого духа.
Надежда Кулыгина
Age category 6+
Performers:
Tatiana Serjan (soprano)
Yulia Matochkina (mezzo-soprano)
Otar Jorjikia (tenor)
Ildar Abdrazakov (bass)
The Mariinsky Chorus and Orchestra
Principal Chorus Master: Andrei Petrenko
Conductor: Valery Gergiev
Programme:
Giuseppe Verdi
Requiem
The concert will feature the use of an acoustic shell
***
Verdi's Requiem – the Italian master's only composition of musical drama that is not an opera – has gone down in the history of music as the most theatrical version of the traditional Catholic Mass for the Dead. It was written as a result of circumstances in the composer's private life: at the turn of the 1860s and 1870s Verdi lost a great many people who were dear to him. His father, his close friend and collaborator the librettist Piave, and his brilliant fellow-countryman and predecessor in opera Rossini all died one after the other. This mournful list was completed by the death of the poet and writer Alessandro Manzoni, who was for Verdi "a model of virtue and patriotism", and for whom the composer had a profound respect both as a man and as an author.
Manzoni's death was also the direct cause of the writing of the Requiem. "I am deeply saddened by the death of our Great Man!", Verdi wrote the following day. I will go and visit his grave with the idea of proposing something in reverence of his memory". What he proposed was a vast Requiem mass, first performed on 22 May 1874, the anniversary of Manzoni's death, in St. Mark's Cathedral in Milan, and conducted by the composer himself. A few days later the "Requiem" was repeated at La Scala with enormous success, and subsequently in Paris, Vienna, St Petersburg, and other cities.
Verdi impegnated the traditional structure of the Catholic mass with purely romantic expression. The Requiem is close in style to Aida, on which the composer was working at the same time. The intimate circle of musical images, characterised by bright and clear delineation, and the musical theatre forms (ariosos, duets, trios and quartets) endow the work with features of operatic expressiveness. It is on account of this that the Requiem has become firmly established in the repertoires of theatres and concert halls. Verdi divided the text of the Catholic mass into seven movements.
№1 Requiem aeternam (Eternal Rest) acts as a prologue. The choir pronounce the words of the prayer in an undertone. The sorrowful sighs grow into a gentle, clear melody. Its heartfelt sound is in contrast to the steadfast, energetic passage “Te decet hymnus» ("You are Worthy of a Hymn"). Kyrie eleison (Lord, Have Mercy) begins with a broad sweeping phrase by the tenor, who is gradually joined by the other soloists and the choir. The calm, tranquil ending particularly emphasises the tragic nature of the following movement.
№2 Dies irae (Day of Wrath) is the most important and most broadly developed part of the work, and the one that portrays the most conflict. The sombre poetry of the medieval hymn, written at a time when plague epidemics were carrying off tens of thousands of human lives, inspired Verdi to create a stunning portrayal of the Day of Judgment. The main theme of the movement returns several times during the work, fulfilling the function of a kind of "memento mori". The episodes that make up the movement are most reminiscent of operatic scenes. Tuba mirum (Тhe Wondrous Trumpet) grows from the music of the "Dies irae", and is no less powerful. It begins with an extensive symphonic introduction: menacing fanfares that come ever closer against the background of a drum roll. Might these not be echoes of the numerous European revolutions of the 19th century, or the Franco-Prussian War in 1870-71, which was a "rehearsal" for the First World War? At the moment of highest tension the choir enters with its sternly majestic phrase, which comes to an abrupt and unexpected end, to be replaced by a muffled, dying away bass solo in the rhythm of a funeral march.
Whereas the passages up to this point have been predominantly choral, the soloists subsequently take centre stage, creating a gallery of human images that react to the trials of life in various ways. The real highlight of the second movement is the Lacrimosa (Lachrymal), a sorrowfully tranquil quartet with the choir. This concluding episode with its wonderfully beautiful melody is one of the most heartfelt passages in all Verdi's music.
A lighter atmosphere reigns in the three following movements. №3 Offertorio (Offering of Gifts) is a decoratively contemplative quartet for the soloists. №4 Sanctus (Holy) is a massive, skilfully constructed polyphonic piece, a hymn to the spirit of creation. №5 Agnus Dei (Lamb of God) is a restrained, remote duet for the female soloists, variations in an old style on an unusual theme in the spirit of medieval ecclesiastical chants.
The moods of the first movement gradually return in the comparatively short №6 Lux aeterna (Eternal Light), constructed on a contrast of light and shade. №7 Libera me (Rescue me, O Lord) is the epilogue to the Requiem, grandiose in scale. It opens with a passionate, expressive recitative by the soprano soloist, followed by the main themes of the Dies irae and Requiem aeternam. However, Verdi does not end his composition with the traditional prayer for eternal rest. The Requiem is completed by a monumental fugue with a heroic, strong-willed theme – a hymn to the fortitude and might of the human spirit.
Nadezha Kulygina